The Inclusion Studio

The Inclusion Studio over ‘onzin-diversiteit’

Onlangs verscheen in het Algemeen Dagblad een interview met mij, afgenomen door Edwin van der Aa, over de grillige koers die sommige Amerikaanse bedrijven varen rond diversiteit. Waar merken als McDonald’s en Harley-Davidson in de VS hun DEI-ambities terugschroeven, zien we hier juist een groeiende belangstelling – zij het soms oppervlakkig. Ik noemde het in het gesprek ‘onzin-diversiteit’: het optuigen van werkgroepjes en het instellen van een kolfkamer en extra feestdagen zijn nog geen garantie of basis voor echte verandering. En als je niet weet wanneer je ‘divers genoeg’ bent, hoe kun je dan ooit bepalen of je je doel hebt bereikt?

Samen met onder anderen Naomi Ellemers van de Utrecht University, Bob Homan van ING Corporate Investments en de Sociaal-Economische Raad (SER) benadruk ik in het artikel dat er meer nodig is dan goede bedoelingen en een marketingtruc. Het gaat immers niet alleen om economische voordelen – al erkent iedereen dat een inclusief beleid de nodige vruchten afwerpt – maar ook om de morele kern: je doet het omdat het juist is, niet alleen omdat het loont.

Bij The Inclusion Studio helpen we organisaties om niet te blijven steken in ‘onzin-diversiteit’, maar door te pakken met échte, duurzame veranderingen. Nieuwsgierig hoe we dat aanpakken? Neem contact op via info@theinclusionstudio.nl – alleen samen zijn we inclusief!

De link naar het artikel: https://www.ad.nl/economie/nederlandse-bedrijven-kloppen-zich-op-borst-met-diversiteitsbeleid-maar-is-vaak-marketingverhaal~a34b01f4/