The Inclusion Studio / Media  / Elk bedrijf wil andersdenkenden

Elk bedrijf wil andersdenkenden

‘Diversiteit’ en ‘inclusiviteit’ zijn buzzwoorden in het bedrijfsleven. Toch geldt nog vaak: veel praten, weinig doen. En dat terwijl veel bedrijven álle medewerkers nodig hebben.

Het moet niet gaan over een paar vrouwen en mensen van kleur, maar over de vraag hoe je je bedrijf wilt versterken.

Zou je een potje bullshitbingo gaan spelen in een hedendaagse vergaderzaal, dan kun je al snel woorden als ‘diversiteit’ en ‘inclusiviteit’ afstrepen. Je zou dus denken dat veel bedrijven daar op dit moment serieus mee bezig zijn, maar dat valt tegen.

Bijna de helft van de organisaties heeft nog geen diversiteitsbeleid blijkt uit de Discriminatie Arbeidsmonitor 2021 van de Nationale Vacaturebank.

Diversiteit gaat over de verschillen tussen mensen. Van gender en etniciteit tot seksuele geaardheid, religieuze overtuiging en persoonlijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen die van elkaar verschillen goed met elkaar samenwerken? Daar komt inclusiviteit om de hoek kijken.

In een inclusieve organisatie draagt iedere werknemer bij en voelt iedereen zich gezien en gehoord. Want, zo blijkt uit onderzoek, diverse teams zijn creatiever en succesvoller. Tenminste: als er goed wordt samengewerkt.

Saniye Çelik is lector Diversiteit & Inclusie, aan de Hogeschool Leiden. Zij vindt dat het gesprek over diversiteit te eenzijdig wordt gevoerd.

Als je niet je best doet verschillen tussen mensen goed te managen, kunnen die juist problemen geven. Daar gaan veel organisaties de mist mee in.

Veel bedrijven schuiven diversiteit en inclusiviteit op het bordje van de hr-manager, ziet Danny Sanders van adviesbureau The Inclusion Studio, dat vervoersbedrijf Pon en het ministerie van VWS adviseerde. ‘Die kan zich daar dan een paar uur per week mee bezighouden. Maar dat is te makkelijk.’

Volgens Sanders heb je iemand nodig die zich volledig op het onderwerp stort, liefst met een zekere mate van onafhankelijkheid. ‘Want het begint met zelfreflectie; willen beseffen dat ook jouw organisatie een aandeel kan hebben in uitsluiting, zelfs als de bedoelingen goed zijn.’

Lees het hele artikel op FD.nl (paywall)

No Comments

Post a Comment